Friday, January 14, 2011

Yakinlah ALLAH itu Maha Pemberi dan Maha Pengasih. tak percaya? mari dengarkan ceritaku ini.

Assalamualaikum.

manusia sering mengeluh dan merungut tentang nasib dan nikmat yang dia dapat kurang dan kekadang bernasib malang- tak dpt langsung. ( termasuklah diriku). tapi, apa yang aku ingin ceritakan disini adalah kisah benar mengenai hidupku dan terasa nak tulis pula disini. kita mula dengan...



SIJIL


SEwaktu ditingkatan 4: hari anugerah cemerlang hanya tinggal beberapa hari sahaja lg. tiba2, aku dipanggil oleh guru kelasku bahawa beliau tersalah memberi nama untuk penerima2 anugerah cemerlang yang akan diadakan dalam beberapa hari sahaja lagi (satu sijil je kot). Tambahan pula, nama yang diberikan oleh guru kelas aku sendiri pula ialah sahabat aku sendiri??? agak terkilan. Dan apabila hal ini diketahui oleh guru aku yang lain, beliau cuba membantu. berita sedihnya, nama sahabatku itu sudah pun ditaip dan dicetak dan cuma tunggu hanya untuk diberikan sahaja pada empunya badan. apa nasib badan. aku redha( tapi menangis sampai bengkak juga la, sbbnya itulah sijil pertama aku disekolah tersebut). Sahabat aku bertanya pada aku tentang sijil tersebut, lalu aku menyuruh dia menyimpannya kerana ini semua mungkin rezeki engkau dan segala yang berlaku ada hikmah-NYA.

sEwaktu di tingkatan 5:: setahun sudah berlalu. seperti biasa, hari anugerah cemerlang pun sudah tiba. Tapi tahun ini agak berlainan kerana... Alhamdulillah pada tahun ini aku menerima 3 anugerah dalam hari tersebut. dan pada hari graduasi dan majlis yang diadakan oleh sekolah pula, aku menerima anugerah ( rahsia) dan hadiah dari pihak sekolah.

*WOW!ALHAMDULILLAH! apabila dipikirkan semula: lihatlah betapa bergandanya ALLAH berikan kepada aku. yang aku hilang hanyalah 1. tapi ALLAH gandakan menjadi lebih banyak daripada apa yang dulu sepatutnya aku perolehi.

PERTANDINGAN MEMASAK

tingkatan 5: aku diberi peluang oleh guruku untuk mewakili sekolah dalam pertang memasak MSU FOOD CRAZE bersama 2 lagi rakanku yang lain. mempunyai 2 kategori iaitu hot cooking dan dessert. dan aku dalam kategori dessert.dalam tempoh hampir 2 minggu. kami mula mencari resepi dan mencubanya sebagai latihan sebelum hari pertandingan. Namun apakah nasib tidak menyebelahi kami. Namun apa yang penting pada ketika itu adalah SIJIL dan PENGALAMAN! huhuhuhu.....itu sudah memadai bagiku. Alhamdulillah

UiTM: Aku menyertai pertandingan memasak yang dianjurkan oleh fakulti kami Epicurean Culinare Challenge 2010. Alhamdulillah. aku dan seorang lagi partner ku( TAsha) dipilih ke final. Apa yang paling mengejutkan kami adalah..jeng..jeng...jeng.....










Alhamdulillah. kami mendapat tempat ke-3 daripada 32 kumpula yang
bertanding. memperkenalkan partner aku- Tasha.





bergambar dengan lecturer dan para pemenang. huhu=)



secara keseluruhannya, banyak yang Allah berikan nikmat dan rezeki kepada kita. Yang hilang itu sedikit dan insya-ALLAH yang datang itu nanti lebih daripada apa yang kita sangkakan. JADI, usahlah kita bersusah hati atas apa yang telah kita hilang disamping berdoa dan berusaha kepada-NYA. cuba-cubalah beristiqamah selepas atau sebelum solat: " Apakah nikmat yang ALLAH telah berikan kepadaku tanpa aku sedari?"
" Apakah balasan yang aku berikan kepada ALLAH setelah apa yang DIA telah berikan kepadaku??"


* KAlau nak cerita lagi memang banyak. tapi sudah mengantuk la. huhu


insya-ALLAH

wassalam,
Nisa.

2 comments: